torsdag 23. juni 2016

Babymetal death

Det blir ikke så mye spennende ferie for meg i år, men en liten tur ble det. Etter å ha fablet om å gjøre det over lang tid, dro jeg, Filthy og Tinkerbeth til Stuttgart for å se Babymetal live.
Her kommer en liten forklaring til alle som ikke vet hvem Babymetal er:

Babymetal er en japansk musikkgruppe. Musikken, og stilen deres, er en blanding av metal og j-pop. J-pop står for japansk pop-musikk og refererer stort sett til en sjanger som ligner tyggegummipopen vi i Skandinavia var hekta på på 90/00-tallet. Bandene Babymetal tar j-pop-inspirasjonen fra kan også kalles idol-grupper der det å bli kjent med medlemmene i musikkgruppene, finne seg favoritter og følge med på danser og antrekk er en stor del av hele opplevelsen og kulturen bak musikken.

Når disse veldig forskjellige sjangrene kombineres får man et ganske fascinerende resultat.

Her er et eksempel på metal-musikk: (While We Sleep av Insomnium)


Hvorfor det ble akkurat Stuttgart hadde mye med penger og timing å gjøre, men det viste seg å være en ordentlig koselig by. Vi tok fly til Frankfurt og tog derfra til Stuttgart og tilbrakte fire dager på Hotel Dormero som visste seg å være et kjempe fint hotell. Vi mistenker at vi har vært superheldige med prisen. Sen bestilling, tilbud og pakkeløsninger ;) . Rommet vårt bestod av to rom, et soverom og en slags stue. Vi hadde både tv og pc med gratis internett. På Tv'en hadde vi til og med tilgang på en rekke gratis filmer vi kunne se på. Så første kvelden ble filmkveld på hotellrommet.

About Time er en kjempe fin film som bør sees om man liker britiske, romantiske filmer med tidsreiser involvert. Jeg likte den veldig godt.

J-pop: (Ran Ra Run av Country Girls)


Vi hadde også en hel dag som gikk med på shopping i Stuttgart sentrum. Jeg dro med meg alle inn i en tysk matbutikk og fikk kost meg med tysk yoghurt og melk med smak av banan og kirsebær. Matbutikker er halve moroa når man er i utlandet. Vi oppdaget at vi er ganske brukbare i tysk alle tre. I hvert fall gode nok til at vi får bestilt oss mat og vært høflige når vi møter folk.
Og vi ble kjent med t-banen i Stuttgart. Vi hadde lest på forhånd at Stuttgart har et veldig oppdatert og velfungerende kollektiv-tilbud og det viste seg å stemme. Vi fartet rundt uten problemer.

Babymetal: (Gimme Chocolate!!)


Også var vi på konsert :D
Det var kjempegøy, men jeg kan dessverre ikke påstå at det er den beste konserten jeg har vært på. Lokalet var fint, folk var i godt humør og bandet gjorde en strålende jobb, men lydmiksingen var heller dårlig. Selv om vi hadde funnet oss et bord like i nærheten av lydmikseren hørte vi nesten bare bass og et svakt ekko av synging gjennom første halvdel av konserten. Tinkerbeth, som flere ganger var med i Moshpiten, fortalte at nede på gulvet hørte man enda mindre.
Man kan jo stusse litt på hvorfor de hadde miksebordet langs veggen og ikke midt på gulvet...
Heldigvis tok det seg opp midt uti konserten og på slutten lød det veldig bra.
Sceneshowet var fint, bandet var kjempe flinke og stemningen perfekt!

Og jeg må jo si at det er ganske kult å kunne si at jeg har sett dem live. :)

Slottet i Stuttgart




2 kommentarer:

  1. Som videoen selv også sier, så er While we sleep en låt av Insomnium. Mulig du tenkte på House of sleep som er en låt av Amorphis ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oops, det har du helt rett i! Har retta det opp nå.
      Jeg vurderte flere forskjellige låter da jeg skulle lage denne posten og trodde veldig lenge at jeg skulle bruke en av Amorphis sine. Jeg har tydeligvis ikke husket på å forandre teksten etter at jeg valgte While We Sleep. :p

      Slett