torsdag 31. mars 2016

The Exquisite Wedding Gift Blanket



      


"Hva om vi lagde et teppe til E2 og T i bryllupsgave? Jeg vet hvor vi kan finne mønstre til hekla lapper", sa Vilje til meg en gang i sommer. "Ja hvorfor ikke", sa jeg, og så satte vi igang.

Vi raste avgårde for å kjøpe garn. Jeg tror vi kjøpte mellom 40 og 50 garnnøster på vår første handletur, men vi har kjøpt flere underveis. Noen som husker den shopperende utflukten der vi hadde gått amok i garnbutikken? Gjett hva alt garnet var til... ;)


Tilsammen har vi lagd 99 firkanter, der 47 av dem er mine og 53 er Vilje sine.
Men vi har selvfølgelig ikke klart å fullføre alt dette arbeidet uten litt hjelp. Vi har hatt gode medhjelpere underveis:

Pus har hjulpet meg med å blokke firkantene mine. Det er viktig at noen passer på dem mens de tørker... Mimle og Valmin kvalitetsikret mens vi vurderte teppets størrelse og firkantenes plassering.
Sist, men ikke minst, fikk Filthy den vanskelige oppgaven å plassere firkantene sånn som de ble på det ferdige teppet. Vi bestemte oss for å outsource denne oppgaven til en som kunne klare å ignorere hvem som hadde laget hvilken firkant og dermed plassere dem uavhengig av dette. Hun har til og med klart å lage system i det hele, takket være henne er teppet på en måte speilvendt, eller hva man skal kalle det. For hver firkant finner du tvillingen, som er bygget over samme hekleoppskrift, på samme sted, men på motsatt side av teppet.


Med unntak av noen få som ikke har tvilling, men disse er plassert i forhold til hverandre på samme måte.

Filthy hjalp oss også  med å stryke og brette sammen det helt ferdige teppet da det skulle pakkes inn. Med et såpass stort teppe var dette en tremannsjobb 

 Vi har valgt farger som vi vet bruden liker, og bestemte oss underveis for å legge til litt rødt da dette er brudgommens favorittfarge. Vilje fikk også en glimrende idé om å lage et lite, rødt hjerte i hvert hjørne av teppet.



Det ferdige teppet måler 170x250cm og ble ferdig noen dager før avreise. Vilje fløy det til Finland i håndbagasjen sin og vi fikk overrakt det til brudeparet. Vi håper de får glede av det!
Vi må vel uansett innrømme at vi er ganske fornøyde med oss selv ;p


Jeg har lagt ut teppet som et prosjekt på Ravelry, så der er det mulig å sjekke ut alle oppskriftene om vi skulle ha inspirert noen der ute... :)

3 kommentarer:

  1. Haha, dere tok bilde av teppet i lobbyen på hotellet? xD

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! XD Vilje spurte resepsjonisten om det var greit og så knipset vi i vei :)

      Slett
    2. Ja! XD Vilje spurte resepsjonisten om det var greit og så knipset vi i vei :)

      Slett