torsdag 24. mars 2016

Kohti uusia seikkailuja


Jeg har vært i bryllup :D
I Finland :D

Så. For noen uker siden fløy jeg og Filthy sammen til Finland for å være forlovere i vår finske venninnes bryllup.

Her er en liten innrømmelse: vi valgte hotell basert på at dette hotellet hadde kjøleskap på rommet... ;p
Det første jeg tinget på da vi kom fram på fredagen var å finne en matbutikk så vi kunne hamstre finsk yoghurt å kose oss med hele helga. Finsk yoghurt (og da særlig Kalinka-yoghurt) er noe eget. Jeg vet ikke hvorfor, men både finner og tyskere er mye bedre på yoghurt enn det nordmenn er

Og mens vi er i gang; finsk iskaffe og sjokolade og lakris og...
På bilde er det forsåvidt også to norske flasker. Disse er med fra Gardermoen.

Lørdag formiddag grep vi muligheten for en liten shoppingtur. Det hører med når man er på tur. Vi var innom Seppälä (en klesbutikk som pleier å ha mye fint), og andre finske butikker. Den norske krona er så lav nå at ingenting er spesielt billigere i utlandet slik ting pleide å være, men man finner mye fint som ikke er like lett å finne i Norge. Bortesett fra apotekvarer! Lactrase er MYE billigere utenfor Norge.
Turku er uansett en kjempefin by som det er koselig å rusle rundt i.


Det er dessuten obligatorisk å ta en tur innom Arnolds (ahem, det kan ha blitt mer enn én tur...)
Her får man smurt bagel eller toast, og doughnut til dessert. Vi kan unne oss det når vi er på ferie! :)
Nå i februar hadde de også en kjempe god varm applecider. I Norge er vi liksom ferdige med alt som kan minne om jul, i Finland er de litt smartere og innser at ja, jula er over, men det er fortsatt vinter.


Lørdag kveld kan vel regnes som et slags utdriknigslag. Vi, brudeparet og deres venner og søsken, samlet oss til spillkveld. Vi koste oss med pizza og spilte selskapsspill hele kvelden. :D

På søndag bar det ut på sightseeing. Turku Castle har en utstilling nå med kostymene fra filmen "The Girl King". Siden min fenomenale venninne (bruden) har vært med på å lage nettopp disse kostymene, måtet vi jo ta en tur! Med brudens far som guide, fikk vi utpekt alt E2 hadde laget.
Vi er grusomt stolte av venninnen vår og gleder oss til å se den faktiske filmen!


Turku Castle i seg selv er jo verdt turen forøvrig, kjempe fint middelalderslott med mye fint å se på. Men jeg har vært der før, så det var filmkostymene som betød mest for meg.
spellchecken min mener at betød ikke er et ord. Mente jeg kanskje å skrive rødbete?



Resten av søndagen gikk med på stryking, vasking og innpakking. Antrekk skulle gjøres klare og gaver ferdigstiles.

Jeg, Filthy og Vilje fikk dermed flere fine utflukter opp på hotellets stryke-rom. Vi moret oss også med en liten photoshoot nede i lobbyen. Jeg og Vilje har heklet et teppe i gave som fortjente å fotograferes ordentlig før det ble gitt bort.

Vi skrev på kortene og pakket forsiktig inn postkassa jeg og Filthy hadde malt til brudeparet. Og jeg måtte vaske og ramme inn det lille broderiet jeg hadde brodert ferdig kvelden før. Jeg er så fornøyd med broderimønsteret jeg fant. Jeg syns fargene og motivet passer så godt til brudeparet. Håper de er enige <3


Her er et bilde av broderiet jeg ga bort. Teppet og postkassa vil få egne blogposter i løpet av dagene som kommer.

Så kom selve dagen!
Mandag 29. februar samlet vi oss i Turku domkirke. Og vips! så var de gift!

De så så flotte ut der de stod. Bruden i en nydelig kjole hun hadde sydd selv og et stort smil. Brudgommen med et meget målrettet uttrykk i ansiktet og med en flott dress (selv om det ikke var den han skulle hatt da denne ikke kom til rette før dagen etterpå).

Jeg leste fra første korinterbrev. Noe jeg var nervøs for i forveien, men som gikk relativt knirkefritt da vi først stod der. Det eneste problemet var å ikke begynne å gråte mens jeg leste, jeg blir så rørt i slike situasjoner!

Så busset vi til selskapslokalet, spiste godt mat og gode kaker. Hørte på tale fra brudens foreldre. Pratet og hygget oss med koselige folk. Både nordmenn, finner og engelskmenn.



But now faith, hope, and love remain -- these three.

The greatest of these is love.


1 kommentar:

  1. :D
    Jeg har egen etikett :Dæ_ØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØæ'åøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøø ...sier Kasper

    SvarSlett