søndag 31. januar 2016

Så kaldt at stjernene skjelver av kulde

Visste du at når stjernene "blinker", eller ser ut som de skjelver, hvilket de har gjort mye denne vinteren, så er det fordi det er iskrystaller i lufta som forstyrrer sikten din?


Vinternoveller av Ingvild Hedemann Rishøi.
Denne novellesamlingen har vunnet flere priser. Dette betyr ikke nødvendigvis at boka er bra, i hvert fall ikke for oss dødelige, men jeg gav den en sjanse. Man må selvfølgelig like å lese noveller for å kunne like den, her finnes ingen forklarende slutt eller konklusjoner. Det er som om man får innblikk inn i noen andres liv for en liten stund for så å dra igjen før noe som helst har blitt oppklart.
Det jeg likte med akkurat disse novellene er at personene vi møter ikke føles som de vanlige oppstyltede "romanfigurene" man ofte møter i bøker; De føles som ekte, levende personer. Vi møter dem i tøffe epoker i deres liv og ikke bare er det snø og kaldt ute, men hele novellesamlingen er fylt med en slags fortvilelse. Og fordi historienes figurer føles så ekte og gjenkjennelige, sitter denne kulden i en stund etter at boken er lukket.
Verden holder ikke på å gå under, det er ikke krig eller sult eller slikt. Vi møter personene i helt vanlige hverdagsproblemer. Det er kanskje dette som gjør at fortvilelsen treffer så hardt, jeg vet ikke. Jeg har alltid vært fascinert av dette, det å få se verden gjennom andres øyne. Å få oppleve et annet liv, et annet tankesett og et annet følelsesspekter. Det er derfor jeg leser.
Disse novellene er utrolig godt skrevet og fortjener absolutt prisene sine!


Vintergjenferd av Kate Mosse.
Lyst på et lettlest eventyr med kulde som gjennomgangstema? I Vintergjenferd gjør Kate Mosse det hun pleier, og er god på; hun binder fortid og moderne tid sammen og tyller det inn i overnaturlig tåke. Året er 1928 og vi møter en ung mann som i et forsøk på å komme over sorgen etter brorens død under krigen, reiser på bilferie gjennom Frankrike. Han befinner seg etterhvert i en liten fjelllandsby der det ligger skygger etter en sorg fra en annen krig mange hundre år tidligere.
Språket er noe stivt, og boken mangler etter min mening dybde, men den er likevel underholdende og verdt den korte tiden det tar å lese den. Hvis du er som meg som lar meg fascinere av historiske begivenheter, og overtroen som gjerne hviler ved slike, så er denne boken for deg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar