søndag 10. mai 2015

Filethekling

Jeg kan hekle!

Jeg har lenge syntes at hekling er kjempe vanskelig. maskene var vriene å forstå seg på og jeg strammet altfor mye mens jeg holdt på og gjorde det dermed enda vanskeligere for meg selv.
Men i fjor sommer knakk jeg koden! Jeg måtte bare fortsette å prøve meg fram til det gikk.

Hekle-venninnen min har prøvd å lære meg dette i årevis. På en hyttetur for 4-5 år siden gav hun meg et digert garnnøste og en heklenål til å øve meg på, så satte hun seg ned og prøvde å lære meg filethekling som skal være den enkleste sorten. Og hele venninnegjengen så meg knote med dette nøstet i dagevis uten å komme noen vei.

Men i fjor sommer, mens jeg og kjærstefamilien kjørte gjennom Moseldalen, så heklet jeg endelig ferdig dragemønsteret jeg prøvde å begynne på den gangen.
TADA:


Den er litt krøllete for jeg har ikke blokket den ennå, tenker jeg gjør det den dagen jeg har bestemt hva jeg skal bruke den til. Jeg har dessuten fulgt mønsteret horisontalt istedet for vertikalt slik man vanligvis gjør, følte at jeg hadde bedre kontroll på hva jeg drev med da. Mønsteret er gratis tilgjengelig Her.

Og inspirert av min nyvunnede ferdighet har jeg også laget meg en gryteklut/gryteunderlag!
(denne er heller ikke blokket ennå, derfor krøllete.)




Har så vidt begynt å prøve meg på andre typer hekling også, men har ikke så mye å vise til der ennå.
Hekleeventyret fortsetter!


2 kommentarer: